tisdag 17 juni 2008

Jazz och sorg

Jag har alltid varit skeptisk till samtida jazz, speciellt svensk. Jag har associerat det med artister som Nils Landgren t.ex. som jag avskyr. Men det handlar också om att det känns som ett par hundra jazzskivor måste in i samlingen innan något samtida kommer in. Mitt icke-förhållande till svensk samtida jazz gör sig sorgligt påmint genom Esbjörn Svenssons tragiska dykolycka. Efter tips på Dagensskiva.com's forum att Thuesday Wonderland är en bra platta, kollade jag upp den på iTunes där den bara kostade 54:- för nedladdning. Även om det är tusen ggr trevligare med en fysisk skiva, är 54:- ett rimligt pris för en helt igenom digital version - speciellt när den är fullpris på CDON. När jag skriver detta tankas den ned från iTunes.


Så, nu är väl nedladdningen klar... 


Det känns svårt att glädjas åt ett nytt albumköp när man tänker på den familj Esbjörn lämnar efter sig.

Inga kommentarer: