torsdag 12 juni 2008

Musik & mobil(itet)

Som jag nämnt tidigare (15:e maj 2008) har jag gjort kompakt-arkiv av skivsamlingen. Separerat CD-skivorna och inlays'en. Informationen om musiken finns ändå på nätet eller i den databas jag har lokalt på datrn. Det kändes kanske lite desperat men bor man två personer på 50kvm vill man utnyttja varje kvadratmeter.

Jag har dock inte kommit mig för att digitalisera allt ihop. Även om det bara rör sig om knappt tusen CD-skivor, är det ett otroligt omfattande arbete.

Men jag borde göra det eftersom det känns allt mer omständligt att spela CDs i skivspelaren (och jag har inte direkt gjort det enklare med mitt kompaktarkiv).


Nej, skall jag vara ärligt så sker en betydande del av mitt musiklyssnande i min Motorola SLVR/L7 med 512MB-minne. Jag får plats med flera fulla CDs och det räcker rätt bra. Det är något speciellt med att kunna lyssna om och lyssna om på skivor, så som man gjorde när man var fattig tonåring och bara köpte någon skiva i månaden - högst.  Det senaste året är det utan tvekan The Spacious Mind's Gentle Path Highway som jag lyssnat på mest. Den fanns i mobil-minnet i ett halvår säkert. Det är den bästa psykedeliska spacerock platta som gjorts sedan 70-talet. De har hållit på länge, ända sedan början av 90-talet och med tiden egentligen bara blivit bättre och bättre, inte minst efter ett uppehåll på sex-sju år i studioalbumsutgivningen 1998-2005. Sedan kom den fantastiska Rotvälta (tänk en kombination av Pink Floyds Saucerful och Meddle), och för ett år sedan då Gentle Path Highway: avskalad, rå och samtidigt förfinad i sitt uttryck. Minimalistisk och bombastisk. När jag tagit 35-40min promenaden till stan har jag kommit till låten Honja där minimalistisk, upprepning följs av brutala, blytunga riff någonstans vid Korsvägen i Göteborg.


Musik och att röra på sig hör alltså ihop. Transportsträckor till fots eller i fordon av olika slag fyller man lämpligen med lyssnande. Man har tid att upptäcka och fördjupa sig. Jag känner mig ganska lockad av tanken på en iPhone, men allt hänger på priset. Jag känner också att det egentligen räcker med min lilla Motorola. Jag har både en enkel kalender som jag synkar med datorn samt MP3 spelaren. Som alla Motorolas mobiler är den välbyggd, och den SLVR är gjord i lätt-metall vilken gör den tyngre än de flesta men samtidigt är kvalitetskänslan på topp.

Inga kommentarer: