lördag 17 maj 2008

Om fildelning (- intresseklubben antecknar!)


Om man har en musikblogg måste man väl redovisa vad man står i fildelningsdebatten.

Den korta svaret är: Jag fildelar inte. Orsak: moral. Förklaring: Om en artist trycker upp ett fonogram eller säljer sin musik på annat sätt har denne implicit uttryckt en önskan om att konsumenten inte skall ge musiken vidare. Jag känner mig förpliktigad att respektera detta.

Det långa svaret: Jag har ett syndaregister. Jag har laddat ned sådant som är upphovsrättskyddat, men det är – med ett undantag – sådant som varit allmänt tillgängligt på t.ex. Youtube. Om det t.ex. skvalpar runt ett klipp på Youtube i flera månader ser jag det som ett tyst medgivande om att det är OK att ta del av det. Däremot vill jag inte bidraga till att det sprids ytterligare, genom att rippa det och lägga ut i fildelningsnät. Det finns t.ex. obskyra klipp från TV-sändningar och 16mm filmer osv, där rättighetsläget säkert inte är glasklart från början, och där det ofta t.o.m. måste ses som en kulturgärning att materialet görs tillgängligt och inte ruttnar i ett bandarkiv någonstans.

Jag har fildelat. Detta gjorde jag för att kunna få tag på en konsertfilm av en Genesis framträdanden från 1973 under den legendariska Selling England By The Pound-turnén. Den filmades på 16mm film och är känd under namnet "Shepperton-konserten". En rulle av denna film såldes på auktion; ett gäng Genesis-entusiaster köpte in den, överförde den till digitalt DVD-format och lade ut den som torrent på fildelningsnätverken. Detta är helt säkert olagligt, men enligt mitt sätt att se det väger kultur- och musikarvsintresset över dennes intressen som nu råkar ha rättigheterna. Den som har rättigheterna har uppenbarligen inte brytt sig om att ge ut den på VHS, eller DVD, och inte heller bevakat sina intressen genom att explicit be Youtube – där man kan hitta den i sin helhet (dock i delar) – att ta ned den. För det är det som är kärnfrågan – intresset. Har man ett intresse ser man till att upprätthålla det intresset och bevaka det. Gör man inte det, tycker jag det finns andra intressen som kan ta över.  Jag skall utveckla detta i samband med att jag kommer tillbaka till upphovsrätten och åt vilket håll jag tycker den skall reformeras – MEN bevaras.

Inga kommentarer: